M. Norbutas: Lytinio švietimo trūkumas ir traumos intymių santykių metu. Kaip tai susiję?
Lytinis švietimas yra vienas svarbiausių jauno žmogaus ugdymo aspektų, tačiau Lietuvoje jis vis dar lieka nepakankamai aptartas arba visiškai ignoruojamas. Tai gali sukelti rimtas pasekmes jaunų žmonių gyvenimams, ypač kai kalbama apie intymius santykius. Lytinio švietimo trūkumas ne tik apriboja žmonių supratimą apie kūną, seksualumą ir sveiką elgesį, bet taip pat gali tapti prielaida traumoms bei psichologinėms problemoms.
Nors kai kuriose šalyse lytinis švietimas yra privalomas dalykas mokyklose, daugelyje vietų, taip pat ir Lietuvoje, jis mokomas paviršutiniškai. Ši tendencija pastebima konservatyviose visuomenėse, kuriose seksualumo aptarimas viešai yra stigmatizuojamas arba suvokiamas kaip nereikalingas. Dėl to jauni žmonės lieka nepasiruošę spręsti klausimų, susijusių su savo kūnu, seksualiniu saugumu ir santykių ribomis.
Be išsamaus lytinio švietimo, jauni žmonės gauna informaciją iš nepatikimų šaltinių, tokių kaip pornografija, mitai ir klaidingi draugų pasakojimai. Tai sukuria nerealius lūkesčius ir nesupratimą apie tai, kas yra pagarba grįsti intymūs santykiai. Lytinio švietimo stoka taip pat nepadeda suprasti, kaip atpažinti ir gerbti asmenines bei kitų žmonių ribas, kas gali vesti prie nesusipratimų, nusivylimų ar net traumų.
Lytinis švietimas turėtų apimti ne tik informaciją apie lytines ligas ar reprodukciją, bet ir mokyti koks svarbus yra sąmoningas apsisprendimas ir sutikimas užsiimti lytiniais santykiais. Sutikimas yra esminis sveikų santykių pagrindas – jis reiškia abipusį ir aiškų supratimą bei norą užsiimti bet kokiais intymiais veiksmais. Jei nėra mokama, kad būtina sutikimo sąlyga yra laisvas, be įkalbinėjimo pasakytas „taip“, jauniems žmonėms kyla sunkumų suvokiant, kas yra tinkama ir kas gali būti laikoma prievarta ar spaudimu.
Ribų nustatymo nesugebėjimas dažnai kyla iš nežinojimo, kaip tinkamai kalbėti apie savo norus ir poreikius. Neturint išankstinių žinių apie emocinius ir fizinius santykių aspektus, žmonės gali patekti į situacijas, kurios sukelia nepatogumą vienas kitam, kelia baimę ar netgi sukelia psichologinę traumą. Lytinio švietimo trūkumas taip pat reiškia, kad žmonės gali negebėti atpažinti netinkamo elgesio ar prievartos, nes nežino, kokios turėtų būti sveikos, pagarbios ribos intymiuose santykiuose.
Kai intymūs santykiai vyksta be tinkamo pasiruošimo, tai gali emociškai ar psichologiškai sužaloti. Traumos poveikis gali būti ilgalaikis ir stipriai paveikti žmogaus savivertę, seksualinį gyvenimą bei gebėjimą ateityje kurti sveikus santykius.
Seksualinės traumos gali pasireikšti įvairiais būdais – nuo fizinio skausmo iki emocinių sutrikimų, tokių kaip nerimas, depresija ar potrauminio streso sutrikimas. Dažnai traumuoti žmonės bijo užmegzti naujus santykius arba jaučia nesaugumą net būdami juos mylinčių žmonių apsuptyje. Be to, tokios traumos gali ilgainiui paveikti žmogaus suvokimą apie savo kūną, sukelti seksualines problemas arba sumažinti pasitikėjimą kitais.
Lytinio švietimo trūkumas taip pat sukuria terpę pornografijai tapti vienu iš pagrindinių seksualinio mokymo šaltinių. Jaunimas, neturintis tinkamos informacijos apie seksualumą, dažnai remiasi pornografijos siužetais ir vaizdais kaip švietimo priemone. Tačiau pornografija pateikia labai iškreiptą ir nerealų vaizdą apie intymius santykius, kuriuose dažnai nėra aiškaus sutikimo. Netgi priešingai – čia dažnai vaizduojamos scenos, kuriose tam tikras žmogus priverčiamas užsiimti seksu.
Tai gali sukurti iškreiptus lūkesčius apie tai, kaip turėtų atrodyti intymūs santykiai. Jaunuoliai gali jausti spaudimą elgtis tam tikru būdu ar išbandyti praktikas, kurių jie galbūt nenori, bet mano, kad tai yra „normalu“. Neabejotinai toks sekimas iliuzijomis sukelia emocinį diskomfortą kai realybė neatitinka pornografijos kuriamų vaizdų ir neduoda laukiamo rezultato.
Tie, kurie patyrė traumas intymiuose santykiuose, dažnai lieka sužaloti ne tik fiziškai, bet ir emociškai. Dėl stigmatizacijos, gėdos ar baimės būti nesuprastiems, daugelis žmonių vengia ieškoti pagalbos arba nežino, kur kreiptis. Būtent todėl svarbu, kad lytinio švietimo metu būtų teikiama informacija apie tai, kur galima gauti pagalbą traumos atveju.
Psichologinė parama yra esminė ieškant atsakymų ir sprendžiant traumines patirtis. Konsultacijos su psichologais ar psichoterapeutais gali padėti žmonėms atkurti savo psichinę sveikatą bei gebėjimą užmegzti sveikus santykius ateityje. Taip pat svarbu turėti palaikančią socialinę aplinką, kurioje žmogus gali jaustis suprastas ir nebijoti dalintis savo jausmais. Ir čia labai svarbus tėvų vaidmuo. Tačiau jei šeimoje intymūs santykiai yra tema, kurios vengiama - net patyrę traumą jaunuoliai to nepasakys tėvams. Taigi problema gali tik gylėti.
Kiekvienas žmogus turi teisę į sveiką ir saugią seksualinę patirtį, tačiau tam būtina suteikti tinkamas žinias nuo ankstyvo amžiaus. Tik išsamus ir įtraukus lytinis švietimas gali padėti užkirsti kelią traumoms bei skatinti sveikus, pagarba grįstus santykius.
- Prisijunkite arba užsiregistruokite jei norite komentuoti