Gabrielės Labanauskaitės pjesės – kvietimas kalbėtis apie tai, ką skauda

Skaitymo laikas
1 minute
Perskaityta

Gabrielės Labanauskaitės pjesės – kvietimas kalbėtis apie tai, ką skauda

Pen, 03/25/2022 - 18:00
Kategorija:
0 komentarų

Šiais neramiais laikais kaip niekad svarbu kalbėti apie opias visuomenės problemas – tai daro įvairių sričių menininkai, todėl dramaturgės ir poetės Gabrielės Labanauskaitės knyga „Dramos“ – pasirodė pačiu laiku, rašoma LLTI pranešime žiniasklaidai.

Į rinkinį įtrauktos dramos apima įvairius socialinius klausimus, kalba ne visiems patogiomis ir pažįstamomis temomis. Gaila, kad pjesėse nagrinėjamos ir atskleidžiamos agresyvios politinės propagandos pasekmės nelieka tik popieriuje, o dabar kaip niekada aiškiai manifestuojasi realybėje.

Profesionalioje teatro scenoje su savo kūryba Gabrielė debiutavo 2004 metais, dalyvaudama įvairiausiuose dramų konkursuose, dirbtuvėse ir laboratorijose Lietuvoje ir užsienyje. Pirmąją savo dramą „Skaudžiausia 2“, kurioje analizuojamos homofobijos problemos visuomenėje, Gabrielė Labanauskaitė-Diena parašė 2005-aisiais. Ir nuo to laiko nepaliko nepatogių temų lauko užnugaryje.

Ne vieną kartą sėkmingai įsiliejusi į nacionalinės dramaturgijos festivalio „Versmė“ procesą, būtent jame 2011 m. sukūrė tragikomediją „Raudoni batraiščiai“ (vėliau pervadintą į „Kraujo brolius“), kurią „Lietuvos nacionaliniame dramos teatre“ režisavo Yana Ross. Savo 18 metų trunkančia aktyvia rašymo teatro ir operos scenai patirtimi Gabrielė dalinasi dėstydama Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje studentams bei išleistoje mokslo monografijoje „Dramatika“ (2017), skirtoje šiuolaikinės dramaturgijos tyrinėjimams.

Ką tik pasirodžiusiame G. Labanauskaitės pjesių rinkinyje publikuojamos labiausiai žinomos autorės dramos, įvertintos vietinių ir užsienio kritikų: komedija „Žalgirės“ buvo nominuota „Auksiniam scenos kryžiui“, tragikomedija „NT Drama“ pelnė tarptautinę pjesių autorių premiją „Heidelberger Stückemarkt“ teatro festivalyje, tragikomedija „Kraujo broliai“ pateko į šimto geriausių Europos pjesių, parašytų 2012 m., sąrašą. Pagal Gabrielės Labanauskaitės pjeses statyti spektakliai Lietuvoje, Anglijoje, Švedijoje, Suomijoje, Latvijoje ir Ispanijoje, o kūryba pristatyta ir palankiai įvertinta ne tik Europoje, bet ir Jungtinėse Amerikos Valstijose.

Rinkinio sudarytoja Aušra Martišiūtė-Linartienė pastebi, kad „Labanauskaitės dramaturginiai tekstai įdomūs dėl pastangų atverti daugiasluoksnę meninę tikrovę – iš vieno jos sluoksnio į kitą neriama atskleidžiant skirtingas žmogaus tapatybes, panaudojant skirtingų kalbų skambesį, sapno, vaizduotės, realybės vaizdinius, ankstesnių laikų ir dabarties tekstus, kūrinio kūrinyje situacijas, personažų ir autoriaus arba autorės, veikėjų ir naratoriaus arba naratorės susitikimus, banalumo ir mistiškos paslapties persiliejimus“.

Gabrielės pjesių veikėjai – realūs, gyvi, dažnai socialinėse paraštėse atsidūrę arba sistemos išstumti į paraštes žmonės – nacionalizmo paveikti broliai, į tradicinius heteronormatyvaus lytiškumo rėmus netelpantys, už lygių teisių idėjas kovojantys asmenys.

„Tradicinės šeimos maršų ir Lietuvos laisvės šventėje Signatarų klubo atstovės agitacijos už kitų nelaisvę kontekste, visos šios nagrinėjamos temos – labai svarbios. Vergavimas stereotipams ir bandymai apriboti laisvę ar net naikinti kitos seksualinės orientacijos, lytinės tapatybės ar tautybės žmones neišlaisvina nei vieno, tik pridaro neatitaisomos žalos“, – rašoma pranešime.

Laisvė, Gabrielės nuomone, pasiekiama tik sąmoningai suvokiant savo mąstymo rėmus, plečiant pasaulėžiūros ir žmogiškumo ribas.

Daugiau LRT.